Nå skal flere få bli med

Spørsmålet virker kryptisk, men for oss som jobber i små organisasjoner med små markedsføringsbudsjetter kan svaret bety forskjellen mellom å fortsette eller avvikle.

Er det mulig for små organisasjoner å lykkes i den tette jungelen av store aktører med syvsifret markedsføringsbudsjett? Kan de små organisasjonene tiltrekke seg nye faste støttespillere i et marked som virker mettet av tilbud fra store kjente merkenavn?

Det må være mulig
Vi i ADRA Norge tror det er mulig. Flere skal få bli med ADRA i å redde verden – et liv av gangen. Det handler om CRM – Customer Relationship Management – dette moteordet som har hengt som noe mystisk over all markedsføringsaktivitet de siste 20 årene. Dessverre er begrepet kapret av en sulten IKT-industri som er avhengig av nye produkter, nye konsepter og nye klær til keiseren. CRM er altfor ofte assosiert med et IKT system og altfor sjelden som en beskrivelse av det grunnleggende i all virksomhet: Å sikre at du knytter kundene/giverne dine tett til deg.

Takket være dedikerte medarbeidere og svært lojale støttespillere har ADRA Norge en stabil inntekt fra norske givere. Brorparten av disse er på en eller annen måte assosiert med Adventistkirken. Men ADRAs aktiviteter appellerer til langt flere enn adventister og denne høsten har vi tatt et lite steg i en ny retning. Vi har kastet oss idrettssponsing.

Klare mål, enkelt konsept, stor innsats
Målsettingene klare: Vi skal eksponere ADRA Norge på nye arenaer til nye målgrupper; vi skal knytte til oss 20 nye faste givere i løpet av høsten 2012; vi skal danne grunnlag for å vurdere en utvidet satsing fra 2013.

Konseptet er enkelt: (1) ADRA Norge selger sykkelbekledning til de mange av våre støttespillere som er mosjonister. Dem av disse som ikke allerede er faste givere oppfordres til å tegne giveravtale. Mosjonistene benytter klærne og profilerer ADRA Norge på idrettsarrangementer som Birkebeinerrittet, Grenserittet og Nordsjørittet. (2) Vi inviterer håndplukkede sponsorer til å være med finansiere draktene med et fast beløp, samt at vi innleder samarbeid med disse om å presentere ADRA Norge for deres medarbeidere/kunder/samarbeidspartnere og rekruttere nye faste givere til organisasjonen fra disse. Dette er målgrupper vi ikke har arbeidet direkte med før.

Investeringskostnadene for å gå igang med dette er nær sagt lik null, og potensialet for nye faste givere er stort. Med svært lave markedsføringsbudsjetter måtte vi gjøre det sånn. Med engasjerte og lojale støttespillere og sponsorer fikk vi det til.

Det er selvfølgelig del 2 av konseptet som skaper inntekter for ADRA Norge. 20 faste givere for 2012 kan virke lavt, men her skal vi bygge mange, lange relasjoner og ikke veldig mange, men kortvarige.

Vi får se. Det er Skogli Helse- og rehabiliteringssenter og Jeløy Kurbad som i denne omgang er med som sponsorer. De har gjort hele satsingen mulig. Nå skal vi igang med å planlegge hvordan vi i samarbeid kan finne modeller for at kunder og medarbeidere kan støtte ADRA Norge. Det arbeidet starter nå og krever innsats fra både ansatte og frivillige i organisasjonen vår og hos sponsorene. Vi gleder oss og er spente.

Du kan bli med du også!!
Interessen for sykkeltøyet er har vært upåklagelig. 2012 versjonen av ADRAs sykkeldrakt finner du på syklister fra Mandal til Tromsø. Noen av oss sykla Fredagsbirken med ADRA Norge på brystet. Bli med du også. Bestillingsskjemaet finner du her. Fyll ut navn, adresse, str og fyll ut giverskjemaet. Så kommer drakta i posten. Har vi ikke på lager, så er det ca 4 ukers levering.

-go

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: