Er det nok med gode resultater og folkeskikk?

Ledere blir vurdert, målt, sammenliknet, veid, kommentert hele tiden. Sånn må det være. Tar du på deg en lederrolle aksepterer du også et ansvar for å levere resultater. Da må du også forvente at noen sjekker at ønskede resultater leveres.

I tillegg til resultater stilles det også ofte forventninger til hvordan resultatene oppnås. I rene kommersielle foretak kan det kanskje argumenteres at det ikke er viktig hvordan resultater oppnås, men uansett er det lover, regler og andre rammebetingelser som legger føringer for hvordan personer og foretak opererer. De aller fleste organisasjoner setter seg mål og ambisjoner for f.eks. relasjoner til sine ansatte, samfunnsansvar eller etisk handel. Slike rammer for hvordan organisasjoner skal te seg legger føringer for hvordan ledere skal te seg. Heldigvis.

Men det er lett å gå seg vill i utenforliggende hensyn som tar fokus bort fra resultater. Det kan rett og slett bli så mange politisk korrekte sidespor at både ledelse og organisasjon mister krav om resultater og måloppnåelse av syne.

For å rydde i villnisset av gode intensjoner og velmente øvelser i samfunnsansvar, mener jeg ledere anno 2012 må ha to hensyn for øye: (1) levere resultater; (2) møte mennesker med nysgjerrighet og respekt

Jeg har ikke rangert disse etter viktighet. Det ene er avhengig av det andre. Gode resultater gjennom respektløs omgang med medarbeidere, kunder og andre aktører er gammeldags og neppe bærekraftig.

Å levere resultater innebærer å evne formulere mål, stille krav og gjennomføre etter plan. Urealistiske drømmerier eller ambisjonsløs drift har begge lav verdi i markeder. Det er enkelt å forstå at ledere som viser at de kan levere litt mer enn konkurrentene over tid er høyt verdsatt.

Nysgjerrighet og respekt i møte med mennesken er kanskje vanskeligere å definere. Nettopp derfor er det viktig å gjøre det kort og tydelig. Jeg foreslår 1+3 punkter om nysgjerrighet og respekt

  • Ledere må være nysgjerrige på hva mennesker kan bidra med for å realisere organisasjonens mål. Dette betyr å utfordre egne fordommer om andre og gå utenfor komfortsonen for å finne de menneskene som kan yte mer, og ikke minst bidra med noe annet. Det er ikke nok å være best på det en gjør i dag. Man må også være best på det en skal gjøre imorgen. Ledere uten nysgjerrighet på mangfoldet blant arbeidssøkere, medarbeidere og samarbeidspartnere stiller dårligere rustet i kampen morgendagen. Først fordi mer av det samme gir, vel, mer av det samme. På den annen side, nye mennesker kan gi, vel, nye løsninger
  • Respekt i møte med kunden. Kanskje opplagt, men fort gjort å glippe her. For meg handler det om å levere det en lover og med kvalitet som ikke setter kunder i forlegenhet eller i fare. Videre er det forstå din beste arena for utvikling er hos kunden
  • Respekt i møte med medarbeidere. Dette handler selvfølgelig om folkeskikk, men også om så mye mer. Man tar folk på alvor ved å stille krav, følge opp og sikre at hver enkelt får brukt sitt potensiale. En krevende oppgave, men lykkes man blir man best.
  • Respekt i møte med andre som berøres av virksomeheten. Her blir det vanskelig. Vel kanskje ikke så vanskelig, men her kan hensynet til respektfull asferd være i direkte motstrid til resultatoppnåelse. Dette handler om å sikre bærekraftig miljøkonsevenser fra virksomheten, bærekraftig forvaltning av ressurser, etc.

Igår var jeg tilstede da tidligere tidligere president i Syvende-dags Adventistkirken, Dr Jan Paulsen, mottok beviset på at han er utnevnt til Kommandør av den Kgl Norske Fortjenesteorden. Ved slike anledninger er det alltid rikelig med honnørtaler og gode ord. Det som slo meg da lederkollegaer beskrev Paulsen var at de nettopp nevnte oppnådde resultater og hvordan han møtte mennesker med respekt og åpenhet. Det virket som kombinasjonen av ekstraordinære resultater og respektfull omgang med omverdenen gjør inntrykk. (Her anmelder jeg Paulsens siste bok om ledelse)

Kanskje dette er for høye ambisjoner for ledere. Hensikten med denne bloggposten er det motsatte, nemlig å formidle at god ledelse handler relativt lite om store ord, festtaler, strategier og gode intensjoner. Ledelse handler derimot om handlekraft og folkeskikk.

Eller resultater og respekt, om du vil.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: