En flaske vann, en dusj og en sykkeltur

Jeg skriver om mye rart på denne bloggen. Den skal egentlig mest handle om ledelse, utvikling og kommentere saker som opptar meg i samfunnsdebatten. I tillegg bruker jeg ganske mye tid på kategorien På leit…. der jeg deler tanker om vennskap, religion, litteratur, dikt, …..alt som ikke passer andre steder. Når jeg legger til at jeg også skriver litt om fotball, sykkel, langrenn og andre fritidsaktiviteter, så blir helheten ganske broget.

Blogguruene ville være raske til å anbefale meg å stramme inn temautvalget her på bloggen. Å skrive bedre om færre emner ville antakelig øke skaren av interesserte lesere. Jeg er derimot fascinert av den opprinnelige weblog-ideen der bloggen er en slags online journal med nedtegninger fra det en opplever og er opptatt av. Derfor altså dette mangfoldet av temaer. Kanskje jeg strammer inn en gang, men ikke idag.

Denne bloggposten opprettholder tradisjonen med å spre tematikken. Den handler om amerikansk kundeservice.

Jeg har vært en snartur i Washington DC for å delta på styremøte i ADRA International. Det ble ikke mye tid til utskeielser, men litt shopping, litt window shopping og en løpetur fikk jeg tid til mellom møter og flyreiser. Det ble to fine dager i USA, ikke minst takket være imøtekommende amerikanere som har skjønt at skal de selge meg noe, må de være greie med meg.

Jeg kjøpte meg et par Dockers skjorter hos Sears. Men da jeg kom til hotellet og prøvde dem, fant jeg at jeg ikke likte dem. For store i halsen, for korte ermer og kjipt skjortestoff. Jeg gruer meg alltid til å returnere varer og har alltid overlatt det til kona. Men jeg forberedte en god argumentasjon for å returnere varene, tok mot til meg og gikk tilbake til Sears for å returnere varene. Der traff jeg en hyggelig latinamerikaner som snakka dårligere engelsk enn meg og som bare tok skjortene tilbake og tilbakeførte penger på kreditkortet mitt. Ingen vanskelige spørsmål, ingen mistenkelige blikk bare et ‘Welcome back!’ i det jeg skulle gå. Sjansen for at jeg kommer tilbake dit er stor.

Det var borti 30° denne vårdagen i Washington, så etter en kjapp løpetur var jeg desperat for en flaske vann. Jeg tok med kredittkortet mitt og stakk innom den lokale salatbaren og kjøpte meg en flaske til $1,50. Jeg unnskyldte meg fordi jeg ikke hadde kontanter, men på løpetur hadde jeg ikke funnet plass til det. ‘Det er helt i orden’, sa mannen og gav meg en flaske iskaldt vann gratis. Han så ingen grunn til at kredittkortselskapet skulle få hele avansen på den ene vannflaska, men ville gjerne møte mitt opplagte behov for væske. Når jeg blir sulten i Washington DC, stikker jeg innom denne hyggelig mannen igjen.

Etter løpeturen var det tid for en dusj. Så jeg stakk innom den lokale avdelingen av Washington Sports Clubs og spurte om jeg kunne få ta en dusj. Denne gangen med både kredittkort og kontanter. En hyggelig treningsprat med innehaveren av senteret førte til at jeg fikk benytte lokalene gratis denne gangen, mot at jeg kom tilbake neste gang jeg er i området. Det gjør jeg helt sikker.

Ren og pen stakk jeg innom The Pro Bike Shop for å ta en titt på amerikanske terrengsykler og for å sjekke prisnivået på disse. Jeg har vage planer om å ta med en sykkel tilbake derfra en gang. Som i sykkelbutikker flest er det ikke vanskelig å snakke sykkel med dem som jobber der. Etter 15-20 hyggelig e og lærerike minutter fikk jeg tilbud om å prøve årets modell av Giant XTR 29″ terrengsykkel. Jeg hadde aldri sykla på en 29″ før, så jeg grep sjansen da jeg fikk den. Han tok ned en splitter ny sykkel til meg, justerte sete og dempere og lånte meg hjelm for anledningen. Det ble en fin ettermiddag i området rundt Georgetown University med lånte 29″ sykkel. Jeg ble en frelst 29″ syklist, og skal jeg hente sykkel fra USA, så er det stor sjanse for at gutta i The Pro Bike Shop blir kontaktet.

Dette er jo ikke dramatiske historier. Men det er historier om små og mellomstore bedrifter som setter kunden først og som er interessert i hva kunden ønsker og er interessert i. For store kjeder som Sears er dette kanskje en upersonlig company policy, men for de små bedriftene – treningssenteret, salatbaren, sykkelbutikken – er det i det personlig møtet med kunden at de skiller seg fra konkurrentene sine.

Så endte denne bloggposten med å handle om ledelse likevel. For enten vi leder en liten sykkelbutikk i Georgetown, en salatbar eller vi f.eks. leder en større offentlig virksomhet så er et i møte med kunder, samarbeidspartnere og medarbeidere vi etablerer relasjoner som på sikt skaper verdi for virksomheten.

-go

One comment

  1. Torben

    Pa en eller annen tur hit over… ma du gi lyd fra deg !!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: