Føl deg fri til å forandre verden

1. påskedag er selve begrunnelsen for kristendommen. Jesus står opp fra graven og løsner grepet som døden har hatt på mennesket siden syndefallet. Så enkelt, så uforståelig.

Påskefortellingen forteller at det var kvinnene, herunder Maria Magdalena, som gikk til graven om morgenen på 1. påskedag og fant den tom. En engel fortalte dem enkelt: Han er ikke her, han er stått opp. Kanskje opplevde disse kvinnene dette traumatisk, eller kanskje falt brikkene på plass for dem. For kristne er oppstandelsen manifestasjonen av Guds løsning på lidelse og død. I kampen mellom godt og ondt hadde det onde overtaket helt siden Adam og Eva tok for seg av frukttrærne i Edens hage. Jesus’ død og oppstandelse endret denne maktbalansen.

Evangeliene forteller oss at Jesus viste seg for flere av disiplene i dagene som fulgte. Bl.a. Thomas, han som tvilte, fikk se den oppstandne Jesus i egen person. Det skulle ikke være tvil om at han faktisk var oppstanden.

Påskemorgen slukker sorgen synger kristne menigheter på 1. påskedag. Den oppstandne Jesus er selve trumfkortet i Guds plan for å tvinge det onde i kne. 1. påskedag kommer med et frigjøringsbudskap: død og fordervelse er ikke den endelige konsekvensen av svik og feilgrep. Jesus’ oppstandelse har gjort død til liv.

Hendelsene denne påsken for rundt regnet 2000 år siden gjør at mennesket kan møte livet som tilgitte, frie og rakryggede mennesker. Vi kan bygge livene våre uten måtte dra på gammel moro, svin på skogen eller nisser på lasset. Etter Jesu oppstandelse er blanke ark som gjelder.

Vi tar friheten for gitt. Men påskefortellingens kontraster – triumf på palmesødag, vennskap og svik på skjærtorsdag, smerte og bunnløs sorg på langfredag og uendelig glede på 1. påskedag – forteller oss at friheten er dyrekjøpt.

Inntoget i Jerusalem på palmesøndag hadde radikale politiske perspektiver over seg. Ved første øyekast er det religiøs, og kanskje en filosofisk, frihet 1. påskedag gir oss. Men kraften i frigjøringsbudskapet har potensiale til mer enn selvrealisering.

Frihet gir muligheter. Påskemorgen gjør oss istand til, og utfordrer oss ,til å gjøre denne verden til et bedre sted, for oss selv, for våre samtidige og for våre etterkommere.

Fortsatt god påske. Føl deg fri til å forandre verden.

-go

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: