Overbevist? Ja… Inspirert? Nei…

20110804-203917.jpg

4. august 2011

Sitter ombord i et fly fra Ryanair og funderer på hva som driver menneskene i dette selskapet. For de drives av noe, det er hevet over enhver tvil. Ryanairs ansatte minner mer om gjetere som driver kveg enn servicepersonnell som skal gjøre reisen komfortabel for den reisende. Men så er det heller ikke komfort disse ansatte måles etter.

Hos Ryanair handler det om å sørge for at alle reisende oppfører seg likt og i tråd med selskapets planlagte arbeidsprosesser. Korte turnaroundtider på flyplasser, internettinnsjekking, standard størrelse på håndbagasje, ingen seteplassering, ingen servering, etc bidrar til at selskapet kan drive billigere enn alle andre. Kundene gjetes til å følge Ryanairs planlagte rutiner og gis betydelige økonomiske incentiver til å stille opp på selskapets premisser. Jeg oppdaget at dersom jeg ikke lykkes med å sjekke inn på internett – dvs. å registrere navn, passnr, etc og skrive ut boardingkort – ville jeg måtte betale €40/£40 ved innsjekk.

La oss si at det tar i underkant av ett minutt for Ryanairs ansatte i innsjekkingsskranken å registrere passdetaljene og skrive ut boardingkortet. Hun skal jo ikke diskutere seteplassering med meg (det er et annet gebyr for det) og hun må jo skrive ut bagasjelappene i alle tilfelle (jeg har nemlig betalt ekstra for å ha med bagasje). Det koster altså €40 for dette lille minuttet ekstra ved skranken. Det skulle tilsi en timepris på nærmere NOK 20 000,-. Målt i kr/time tar altså Ryanair en liten månedslønn for å skrive ut boardingkortet for reisende som ikke har gjort hjemmeleksa si.

Dette sier litt om hvor mye Ryanair setter inn på å strømlinjeforme arbeidsprosessene. Og det sier litt om hva som driver menneskene i selskapet. Kostnadskutt og effektivisering er drivkraften i dette selskapet som har vokst seg store på å tilby billige flyreiser. Jeg får et inntrykk av at Ryanairs medarbeidere er hellig overbevist, nesten indoktrinert, om hva som skal til for å drive billig og de gjennomfører intenst og målrettet. De er langt fra å være luftens baroner. De er luftens Lidl. De er reiselivets Flo-pasning.

Dette er selvfølgelig helt ok. Vi som reiser flyr jo med selskapet gang etter gang. Ryanair har satt standarden for hvordan tjene penger på billig lufttransport og kudos til dem for det. Personlig så liker jeg ikke å fly med dem, men jeg liker prisen. Og da er det jo greit. Jeg biter tenna sammen og blir med resten av flokken med kveg som kjemper seg til de beste flysetene. Jeg bruker toalettet på flyplassen for å være sikker på at jeg ikke går på et nytt gebyr ombord. Og jeg flyr til Barcelona for NOK 299,- (dvs hvis jeg sjekker inn på internett, ikke sjekker inn bagasje, ikke bestiller sete, etc)

Snart kommer fanfaren og Ryanairstemmen som sier: ‘Yet another Ryanair flight has arrived ahead of schedule. Last year 90%…..’. Jeg er også overbevist om at dette er måten å levere billige flyreiser. Jeg blir langt fra inspirert av reiseopplevelsen. Men så driver ikke Ryanair i inspirasjonsbransjen. Da må jeg velge en annen transportør.

Kanskje det blir Orientekspressen neste gang?

-go

Dette blogginnlegget er en del av Prosjekt 367. Bilder og tekst utelukkende produsert og bearbeidet på iPhone4/iPad2. Andre Prosjekt 367 blogginnlegg finner du her.

2 comments

  1. Roar Pedersen

    Tja, etter en del flighter med RyanAir er jeg egentlig gått lei av dem og gebyrene, kveginnhegningene og jagingen samt det upersonlige preget. Det finnes andre selskaper som tar litt mer i pris men som gir meg en mer avslappet tur. Det er litt slitsomt å tenke på at man skal reise med RyanAir. For et par år siden skulle hele familien til Italia fra Torp. Flyet som landet på Torp for å ta oss videre hadde en sprekk i vinduet hos piloten. Dette må skiftes, men vinduet måtte hentes fra Tyskland. Vi måtte vente i 10 timer på Torp, uten å kunne gå ut – fordi da måtte bagasje sjekkes ut igjen, og flyet kunne faktisk gå når som helst, i følge RyanAir.
    Vi fikk 2 – to – matkuponger. Og det klare inntrykk av at klaging/erstatning kunne vi se langt etter. Ikke gadd vi heller, selv om vi måtte ha en ekstra hotellovernatting i Pisa.
    Så: RyanAir er greit nok når alt går etter planen, selv om det er dårlig plass mellom setene og en litt kjip reiseopplevelse. Går ting galt ønsker du ikke å være passasjer med Ryanair.
    Det er akkurat som med forsikring: Det føles unødvendig å betale for så lenge huset ikke brenner. Når det brenner er man glad for å ha betalt litt mer.

    Hadde det vært mulig skulle jeg ønske alle lot være å reise med RyanAir slik at det ikke var mulig å ha så dårlig service overfor kundene sine.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: