Populærvitenskap til å ta og føle på

20110712-231210.jpg

12. juli 2011

Gårsdagens blogginnlegg om Modernist Cuisine satte meg på sporet av populærvitenskap. Jeg husker godt tilbake til de få gangene jeg i oppveksten fikk besøke Teknisk Museum. Da 15-åringen var mindre tok jeg henne med flere ganger og inspirert av Myhrvolds ‘The Cooking Lab’ tok jeg med meg 4-åringen og 1-åringen til dette populærvitenskapens utstillingsvindu på Kjelsås i Oslo.

Først tok vi en obligatorisk runde i 1., 2. og 3. etasje som jeg tror far hadde mest glede av. 4-åringen stilte seg helt uforstående til at man i gamle dager ikke hadde telefonen i lomma og at det var nødvendig med små hus over alt for å kunne snakke i telefonen. 1-åringen var mest opptatt av knappene i heisen da vi endelig dro fra 3. etasje ned til underetasjen. Han var svært skuffet da jeg skar igjennom og forlot heisen.

Skuffelsen varte ikke lenge, for i underetasjen på Teknisk Museum finner du nemlig et vitensenter. Vitensentrene finner du på flere steder rundt i landet og er opplevelses- og læringssentra innen matematikk, naturvitenskap og teknologi. Tanken er at besøkende lærer ved å eksperimentere selv. Rett og slett lære ved å se på og ta på. En gammel oppskrift for læring.

Vi storkoste oss. På bildet over til venstre ser du 4-åringen eksperimentere med lysenergi. Hun skjønte raskt sammenhengen mellom lysstrålen hun rettet mot solpanelet og propellen som aksellerte. Ettåringen elsket alt han så og fikk klatre på. Newtons vugge, utladningskula og hele ‘kroppsavdelingen’ skapte begeistring. Han fant ut at den perfekte kubikkmeter gav god plass til å leke i, men skjønte først etter en stund at tre av sidene var laget av plexiglass. En håndfull blåmerker seinere mista han interessen for gigantterningen og tok med seg storesøster tilbake til superhårføneren og badeballen. Dette har 4-åringen sett på NRK Super tidligere og, takket være Bernouille-prinsippet, manøvrerte hun enkelt badeballen gjennom ringene som var satt opp.

Vitensenteret på Norsk Teknisk Museum er fantastisk moro for både store og små. Ikke minst er det lærerikt og forhåpentligvis stimulerer det noen barn til å velge realfag og ingeniørfag når de engang skal velge yrkesretning.

-go

Dette blogginnlegget er en del av Prosjekt 367. Bilder og tekst er utelukkende produsert og bearbeidet på iPhone4/iPad2. Andre Prosjekt 367 blogginnlegg finner du her.

One comment

  1. Harald Solheim

    Helt enig. Vitensentere er artig. Femåringen og jeg skaffet oss i vår årskort til Vil Vite-senteret her i Bergen og nå som minstemann akkurat har fylt tre og må betale for å komme inn blir det nok årskort på ham også. Den skal tidlig krøkes som god realist skal bli.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: