Bryn stasjon frem fra glemselen

20110628-220222.jpg
OPPDATERT
28. juni 2011

Hvem hadde trodd at Bryn stasjon på gamle Hovedbanen mellom Oslo og Eidsvoll skulle bli et viktig trafikknutepunk igjen? Vedlikeholdsarbeid og oppgraderinger av jernbanen i Oslo-området gjør Bryn til endestasjon for tog mellom Lillestrøm og Oslo.

Bryn stasjon ligger i Østensjø bydel, i dalen nedenfor Nordre Skøyen Hovedgård, ved bredden av Alnaelva – elva som på mirakuløst vis endrer navn til ‘Loelva’ rett nedenfor Bryn stasjon. Alnaelva er Oslos lengste elv og har egen venneforening og nettside.

Reisende som skal til Oslo i sommer går på ruskete gangveier og utrivelige fortau mellom Bryn stasjon til Brynseng t-banestasjon for å komme seg videre inn til sentrum. Ingen god varig løsning, men antakelig akseptabel for noen uker, forutsatt at NSB gjør noen justeringer. Jeg vil ikke bli overrasket om noen reisende vil skade seg på skarpe steiner og ujevnt underlag på gangveien fra stasjonsområdet på Bryn og opp til Østensjøveien. NSB er herved varslet.

Den opplagte løsningen er om NSB skilter tydeligere muligheten for å gå fra Bryn stasjon til Brynseng t-banestasjon uten å krysse Østensjøveien. Om man følger veien under Østensjøveien og går langs østsiden av t-banesporet kan man gå helt til t-banen uten å måtte krysse trafikkerte veier eller forsere en veldig kjip gangvei. Her er det bare å skjerpe seg, NSB. Kom dere ut og sett opp skilt – få folk unna Østensjøveien. Best for togreisende, bilister og syklister.

Og mens jeg er igang. Be #Ruter kjøre tog med flere vogner fra Bryn i sommer. Dette blogginnlegget skrives fra em svært full t-banevogn.

Fra starten i 1854 var, iflg Wikipedia, Bryn stasjon stedet der togene stanset for å sette bremser til vognene før den relativt bratte nedstigningen mot Hovedbanestasjonen, eller Oslo Sentralstasjon som den heter idag. Med Sjursøyaulykken i mars 2010 friskt i minne kan vi levende forestille oss behovet for øke bremsekraften på togvogner fra 1800-tallet før turen til byen. I sin storhetstid var Bryn stasjon viktig for godstrafikken der den ligger i sydenden av Alnabru-Nyland området med industri og store godsterminaler og i nordenden av Loenga med NSBs togstaller.

Romeriksporten har tatt over mesteparten av togtrafikken forbi Bryn stasjon som, inntil denne uka, framstår som en litt bortgjemt og øde stasjon for spesielt interesserte og de relativt få som tar tog til arbeidsplasser i området rundt Bryn. Men i sommer, og antakelig også neste sommer, må Bryn stasjon gjøre jobben. For egen del blir det et hyggelig gjensyn med gamle trakter. Jeg er oppvokst på Manglerud og området rundt Bryn, Alnaelva og Lodalen var ofte målet for eventyrlystne gutter på sykkeltur.

God reise.

-go

Dette blogginnlegget er en del av Prosjekt 367. Bilder og tekst er utelukkende produsert og bearbeidet på iPhone4/iPad2. Andre Prosjekt 367 blogginnlegg finner du her.

2 comments

  1. britt

    Situasjonen er litt nostalgisk. Var på Oslo S igår, og det var nesten dom da den het Østbanen, med tog i bare to spor og ingen gjennomkjøring mot vest. Overrasket over alle de mange glippene innen praktisk og kommunikajonsmessig koordinering de transportmessige oppgraderingene medfører. Samferdsel og infrastruktur er så samfunnskritiske områder at man burde ha en drivende toppleder som statsråd. En som er i forkant, vant til å få store og komplekse organisasjoner til å levere og samhandle. Bjørn Sund, f eks, som ledet utbyggingen av OL-anlegget på Lillehammer, Gardermoen og Ahus. Ja, man kan drømme… Realistisk sett tenker jeg av og til: Trond Giske. Uenig med ham i mangt, men han har visjoner og trøkk.

  2. Tilbaketråkk: Ab imo pectore » 10 på topp i Juni

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: