Når både Peer Gynt og Askeladden bygger jernbane

20110627-185316.jpg

27. juni 2011

Det er tid for at landets aviser tar fram de store overskriftene igjen.

Det er sommer og Jernbaneverket har stengt toglinjene mellom Etterstad og Skøyen for å gjøre nødvendig vedlikehold. I god norsk samordningstradisjon valgte Statens Vegvesen samtidig å stenge halve E6 gjennom Groruddalen for å gjennomføre nødvendig vedlikehold på vegdekket der. Og siden Oslofjordtunnellen er stengt for reparasjon etter brannen i forrige uke, er det ca 8000 biler i døgnet som skal krysse fjorden. Mange av disse finner sikkert veien gjennom Oslo. Det ligger altså til rette for skikkelig trafikkaos på flere av innfartsårene til Oslo i sommer.

Jeg ønsker dette kaoset velkommen!!

I norsk sammenheng er ofte begrepet ‘nødvendig vedlikehold’ brukt om ‘å ta igjen betydelig vedlikeholdsetterslep’. Iflg en artikkel i Dagens Næringsliv, som siterer tall fra OECD, har Norge i årene fra 1992-2007 investert kr. 7269,- pr innbygger i jernbane, halvparten så mye som danskene som kosta på seg kr. 13800,- pr innbygger. Ikke overraskende topper Sveits statistikken. Alpefolket spanderte i samme periode kr. 28500 pr innbygger for å få jernbanen på skinner. I Sveits går da også togene når de skal. I DN-artikkelen går det fram at ansvarlig statsråd, samferdselsminister Magnhild Kleppa, langt på vei er enig i at investeringene har vært for lave.

Det er noe norsk over denne praksisen med skippertak på sentral infrastruktur. Vi er ikke villig til å betale for hva det koster å reise, men vi kliner til når vi ser skriften på veggen. Vi lever som Peer Gynt i gode dager, og når Peers livsløgn avsløres og jernbanen er nedslitt, ja da har vi Askeladdens flaks og tar et skippertak. Tasken med penger går jo aldri tom allikevel.

Det er klart vi kan skylde på politikerne. De har ikke bevilget nok penger. Men vi får de politikerne vi fortjener og vi får de politiske beslutningene vi fortjener. Virkeligheten er at i høykostlandet Norge er svært mange ikke villig til å betale for hva det koster å være kar. Skattenivået skal ikke heves og vi hater bompenger. Å foreslå økte bevilgninger til vedlikehold vinner svært få velgere i annerledeslandet.

Samtidig kan ikke politikerne skylde på velgerne. Vi velger politikere for at de skal ta ansvar for å styre utvikling, sette agenda og ta veivalg til beste for samfunnet. Skal en tro dokumentasjonen fra OECD har for få politikere tatt dette ansvaret når det gjelder samferdsel.

Men i sommer skal det altså skje. Og det skjedde i fjor sommer. Og det vil skje neste sommer. Det skjer faktisk hver natt. Hver natt året gjennom og hver sommer I en treårsperiode gjennomfører Jernbaneverket tidenes skippertak for at også norsk jernbane blir å stole på. Sjekk ut Jernbaneverkets nettsider for informasjon om hva som foregår i sommer.

Jeg stoler på at skippertaket er nødvendig og at resultatet vil være verdt alt bryet i sommer. Og jeg tror det er det både Jernbaneverket og Statens vegvesen også satser på – at effekten for reisende både på skinner og vei blir så god at vi har glemt sommerens trøbbel når høsten kommer – dvs høsten 2012.

-go

Dette blogginnlegget er en del av Prosjekt 367. Bilder og tekst er utelukkende produsert og bearbeidet på iPhone4/iPad2. Andre Prosjekt 367 blogginnlegg finner du her.

2 comments

  1. Heidi Karethe

    AMEN!

  2. Tilbaketråkk: Ab imo pectore » Bryn stasjon frem fra glemselen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: