Visste du dette om Oslo?

Barcode bygninger oppføres i Bjørvika

22. juni 2011

Leif Gjerland er informasjonssjef i Sagene bydel i Oslo og en entusiastisk Oslo-kjenner. Idag var han guide for ansatte ved Husbanken region øst på byvandring fra Ekebergrestauranten høyt oppe i Ekebergåsen, forbi Oslo Hospital i Gamlebyen, gjennom middelalderparken og til den nye operaen i Bjørvika. Det er i denne delen av byen at hovedstadens tidlige historie er skapt og det er er her store omstridte byggeprosjekter materialiseres, nær sagt som perler på en snor. Barcode, Lambda, Operaen og Fjordbyen er prosjekter som har figurert i media og og voldet politikere, byplanleggere, aktivister og utbyggere hodebry i mange år.

Gjerland gav oss en strålende gjennomgang av Oslos tidlige i historie. Og her er noen punkter som ihvertfall ikke jeg visst fra før.

Visste du at. .:

  • . . Oslo ikke er anlagt ved oset til Looelva?
    Jeg, og mange med meg, har trodd at Oslo har navnet sitt fordi byen er anlagt rundt oset ved utløpet av Loelva. Gjerland lanserer to andre mer sannsynlige forklaringer. (1) Os = Ås, Lo = Slette; Oslo er altså anlagt ved Åssletta. (2) Os utledes av norrønt ‘Æse’ som betyr Gud. Oslo betyr altså ‘Gudenes slette’.
    Ikke veit jeg hva som er riktig, men at byen ligger ved oset til Loelva er iflg Gjerland ikke det mest sannsynlige.
  • . . Christian 4 ikke flytta byen fra under Ekebergåsen til området rundt Akershus?
    Christian kvart simpelthen bygde en ny by, tvangsflytta folk og kalte den nye byen Christiania. Når Oslo tok igjen det gamle navnet fikk området under Ekebergåsen kallenavnet ‘Gamlebyen’. Dette området har strengt tatt alltid hatt navnet Oslo.
  • . . byen kjøpte Ekebergåsen og seinere hele Ekebergsletta fra Aker for å – tro det eller ei – hindre utbygging og sikre befolkningen arealer for rekreasjon. Tidlig byplanlegging der altså og antakelig et klokt grep. Ekebergåsen ville vel vært en Oslos mest attraktive tomter.
  • . . Drammensbanen var opprinnelig bygd som smalsporet jernbane?
    Det visste du antakelig . . . Men Gjerlands historie forteller at Ingeniør Carl A Phil ledet jernbanen og fastslo at det ‘aldri vil være behov for å knytte Hovedbanen og Drammensbanen (Vestbanen) sammen’. Altså, ikke behov for å bygge Drammensbanen med normal sporvidde. Tvert imot, den ble bygd med det såkalte CAP-systemet – utviklet og bygd av Ingeniør Carl A Phil.
  • . . Sverre Sigurdsson ikke var sønn av Sigurd Munn?
    Hvis du har greie på norske konger så visst du kanskje dette. Men jeg visste ikke. Men Sverre ble fortalt av sin egen mor at faren var Sigurd Munn. En god historie som gav høy ‘street-cred’ hos Birkebeinerne.
  • . . jernbanen planla en togtrase fra Vestbanen, over Marienlyst, Voldsløkka og ned til Østbanen?
    Dette visste ikke jeg, men det er denne traseen som har gitt oss friarealer som nettopp Marienlystjordene og Voldsløkka.
  • . . at ‘hus’ betyr ‘festning’.
    At ‘Akershus festning’ egentlig betyr ‘Akers festning festning’.
  • . . teksten til Vilhelm Dybwads vise om Akerselva handler om en kullhandler?
    Sangens refreng lyder slik:
    Akerselva, du gamle og graa! Akerselva, dig holder jeg paa.
    Selv om Donau er aldrig saa blaa, kan den i skjønhed aldrig dig naa.
    Slike farver vist aldrig man saa, som hvor du munder ut paa skraa,
    i den yndige duftende vraa mellem Nyland og H.A.H. –
    I siste linje skulle Nyland Mek Verksted være kjent for de fleste. ‘H.A.H.’ henviser til den fargerike kullhandleren Hans Arnt Hartvig Paulsen som gav navnet til Paulsenkaia på østsiden av Akerselvas utløp.

Dette er noen av historiene Leif Gjerland fortalte på en strålende tur rundt i byen. Jeg anbefaler en byvandring, om du ikke får anledning med det første, så kan du bli med på byvandringen som OBOS arrangerte på Kampen/Vålerenga med Gjerland som guide i videoklippet nedenfor.

-go

Dette blogginnlegget er en del av Prosjekt 367. Bilder og tekst er utelukkende produsert og bearbeidet på iPhone4/iPad2. Andre Prosjekt 367 blogginnlegg finner du her.

5 comments

  1. Hei Geir Olav! Magne fra VG her. Nå har jeg lagt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, kanskje poster jeg det på Facebook http://www.facebook.com/lesernesvg og twitter http://twitter.com/lesernesvg også 🙂

  2. Duck Manson

    Morsomt, men… Jeg elsket Oslo frem til sånn ca tidlig på 90 tallet… nå reiser jeg aldri dit lenger. All kriminalitete, utlendiger, horer, narkotika, det er blitt en forferdelig by å besøke. Tror ikke det er noen plass i Norge jeg trives dårligere enn i Oslo.

  3. Hadde et par rette og merker meg svarene på de øvrige. Fint med fokus på litt Oslo-historie. Gjerlands spalte i Aftenposten Aften er meget bra.

  4. Gaute

    Mye fine fakta om vår flotte by, jeg visste endel av dette fra før, men det er fordi jeg har vært med på endel lignende turer i byen vår igjennom årene.

    De som mener vår by er ødelagt av utlendinger har misforstått, byen er bygget av innflyttere fra bygdene og utlandet, det er det som gjør den så variert og flott.

    Problemer med kriminalitet og prostitusjon har alle byer, hovedsakelig fordi mennesker med slike tilbøyninger blir drevet hit fra bygdene. Dermed tar vi Oslofolk imot, hjelper og betaler for bygdene sine problemer, og det nesten uten å klage.

  5. Tilbaketråkk: Ab imo pectore » 10 på topp i Juni

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: