Nå skal syklistene telles

20110607-192445.jpg

7. juni 2011

Celebert besøk utenfor kontorvinduet mitt idag. På selveste unionsoppløsningsdagen stile Oslos ordfører i dress og sykkelhjelm for å innvie Oslos første sykkelteller i Munkedamsveien utenfor Husbankens lokaler i Vika. Da jev gikk hjem fra jobb kl 15.57 i ettermiddag passerte syklist nr 289 – en kvinne i rød regnjakke med og en ganske standard bysykkel med en hendig kurv med plass til småinnkjøp, dagens kveldsarbeid og kanskje iPaden.

Kvinnen i rød regnjakke er ikke typisk for syklistene på denne strekningen. Ambisiøse menn i 40-årene med sykelig konkurransein stinkt er i overtall på strekninga Lysaker – Aker brygge. Ihvertfall virker det sånn – de gjør mye ut av seg. Denne gruppen, i motsetning til kvinnen i rød regnjakke, virker å være i den tro at fotgjengere har vikeplikt for dem. Å ferdes på gangveier langs denne sykkeltraseen er forbundet med fare. Å krysse sykkelveien eller krysse Rådhusplassen ved Nesoddbåtene er en aktivitet med høy risiko for møteulykker.

Selv Oslos ordfører må innrømme at byen ikke er noen sykkelby, men ordføreren er optimistisk på vegne av syklister i Oslo. Han deler ikke denne optimismen med bloggeren Olav Torvund som har begått mange blogginnlegg kritiske til Oslos sykkelveinett.

Det er synd at Oslo er ei sinke på å tilrettelegge for syklister. Hvis man ser bort fra skaderisikoen knyttet til mannlige ekstremsyklister i 40-årene, så er sykling bra for folkehelsen og bra for miljøet. Ja, det er ikke lett å finne noe å utsette på sykkel, hverken som framkomstmiddel eller treningsapparat. Det er når treningsapparatet brukes som framkomstmiddel at fare oppstår. Og når kombinasjonsbruken kobles med et eventyrlig konkurranseinstinkt og lav selvinnsikt øker risikoen for ulykker dramatisk.

Kan hende vi har forskjellig motivasjon for det, men både jeg, ekstremsyklistene i 40-årene og helt sikkert kvinnen i rød regnjakke heier på ordførereren i kampen for bedre forhold for syklistene i hovedstaden.

-go

Dette blogginnlegget er en del av Prosjekt 367. Bilder og tekst er utelukkende produsert og bearbeidet på iPhone4/iPad2. Andre Prosjekt 367 blogginnlegg finner du her.

Her kan du lese hva Wikipedia sier om 7. juni.

2 comments

  1. sverre

    Hvorfor sier du at fotgjengere ikke har vikeplikt for syklister her? Dette er en av de få plassene i landet hvor det faktisk er anlagt sykkelvei. Dette er ikke det samme som en gang og sykkelvei.

    Fra trafikkreglene har vi i paragraf 19, særlige bestemmelser for gående:

    «2. Gående skal krysse kjørebanen i gangfelt, på gangbru eller i gangtunnel når det finnes i nærheten. Ellers skal gående gå rett over kjørebanen og fortrinnsvis ved vegkryss.

    Før kryssing av kjørebanen utenfor gangfelt skal gående forvisse seg om at det ikke volder fare for eller unødig hindrer eller forstyrrer annen trafikant.

    Bestemmelsen i dette nummer gjelder tilsvarende for sykkelveg. »

    Så utover der det måtte finnes fotgjengerfelt over sykkelveien (det finnes ikke her) så har fotgjengere vikeplikt for syklister i sykkelveien.

    Har du noen kilde til at det er så mange ulykker på denne strekningen? Offisiell statistikk som gjengitt her: http://old.bt.no/nyheter/lokalt/dodenpaaveiene/kart/
    viser 2 ulykker med personskade de siste ti årene.

  2. Sverre,

    Her har du helt rett. Blogginnlegget er upresist og nok mest humoristisk ment.  Stereotypen av 40-år gamle mannlige ekstremsyklister er jo nettopp det, en stereotype.

    Når det er sagt, så kommer uttalelsene fra egen erfaring. Når syklister og gående deler gang/sykkelvei, noe de også gjør på deler av strekningen Lysaker -Aker brygge, er det forbundet med fare å være gående bl.a. pga syklister som er opptatt av fart enn å ta hensyn til gående. Et annet eksempel er på Rådhusplassen ved Nesoddbåtene er det svært uoversiktlig og mange syklister holder altfor høy fart til at de selv kan ta ansvar for sikkerhet og trygghetsfølelsen til gående. 

    Men jeg liker godt å sykle selv,jeg. Og flere strekninger som den langs Munkedamsveien skulle vi hatt

    -go

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: