Samfunnsansvar du ikke kimser av

Første gang jeg var i kontakt med Stormberg jobbet jeg i Røde Kors. Vi hadde invitert 1000 mennesker, hvorav over halvparten med minoritetsbakgrunn, til å gå til topps på Galdhøpiggen. Det skulle være en stor markering av alt det gode integreringsarbeidet som norske organisasjoner og kommuner gjør hver dag og vi ønsket å knytte til oss en sponsor som kunne bekle våre frivillige med god fjellbekledning til dette arrangementet. Jeg ringte Stormberg først fordi pris/kvalitet profilen på Stormbergs produkter passet godt til arrangementet – dette var vanlige familier med beskjeden fjellerfaring vi hadde med på tur. I tillegg hadde jeg fått med meg Stormbergs samfunnsansvarsprofil.

Steinar J Olsen ble oppringt og jeg la fram saken. Han synes det var en god ide, men bad meg snakke med en kollega av seg. Jeg tok kontakt og la fram mitt ærend og vedkommende var positiv og mente at dette skulle la seg gjøre, men hun var i Sør-Amerika og kunne ikke ta tak i saken før hun var tilbake. Jeg takket høflig, og var sikker på at dette ville koke bort i en travel hverdag på flere kontinenter.

Jeg ble både overrasket og imponert da Stormberg tok kontakt og leverte på sitt løfte. Frivillige fikk jakkene sine og jeg fikk møte et selskap som holdt ord, ekspederte effektivt og viste interesse for det vi holdt på med. Ekstra gøy er det å se at Stormberg og Røde Kors nå samarbeider på flere områder.

Da jeg fikk Steinars bok, Stormberger – samfunnsansvar fra ord til handling,  i hånda rett før påske ble jeg minnet om dette førsteinntrykket. Boka er Steinars historie om hvordan han har virkeliggjort sin visjon om en lønnsom virksomhet som setter samfunnansvar i sentrum. Ikke bare i festtalene, men også i virksomhetens arbeidsprosesser, rutiner, relasjoner og prioriteringer.

Historien om Stormberg er inspirerende. Boka Stormberger er lettlest og med gründerens iver og engasjement driver Steinar leseren gjennom de første kapitlene. Det er den første delen av boka som flyter best – der Steinar forteller om hvordan Stormberg kom til og hvordan han utviklet det solide verdigrunnlaget bedriften er bygget på idag. Men også når boka tar fatt på de store problemstillingene – som f.eks. inkluderende arbeidsliv, etisk handel, klima og miljø – beholder Steinar en slags personlig nærhet til tematikken. Mens samfunnansvar er et stort, viktig og interessant saksområde er det når Steinar Olsen snakker om hvordan Stormberg kan levere på sitt gjennomarbeidede verdigrunnlag at han virkelig klarer å kommunisere hvor viktig det er. Ikke fordi språket i boka gnistrer – det gjør det ikke. Men fordi Steinar Olsen gjør samfunnansvaret relevant for Stormberg, medarbeiderne, leverandørene og Kundene på en  troverdig måte. Når John G Bernander, Børge Brende, Trine Lise Sundnes og Erna Solberg bidrar med større perspektiver blir kontrasten slående. Både som fag og politikk fortjener samfunnsansvar store ord og store tall, men det er historien om hvordan Stormberg er samfunnsansvarlige som kommuniserer best med leseren.

Virksomheters viktigste samfunnsansvar er å drive lønnsomt, produkter og tjenester, og gi stabile arbeidsplasser. Uten disse grunnleggende premissene blir alt snakk om bedrifters samfunnsansvarlig meningsløst. Stormberg virker å knukket denne koden. Bedriften har vært lønnsom over tid samtidig som den har utviklet en tilnærming til samfunnsansvar som ihvertfall ikke har sett maken til. I boka blir vi presentert for et gjennomtenkt verdigrunnlag som gjennomsyrer bedriftens virksomhet. Arbeidsprosesser, kommunikasjon, avkastningskrav, etc. er definert for å bedriften skal være åpen, modig, bærekraftig og inkluderende.  Stormberg skal ved å være lønnsom og følge sitt verdigrunnlag gjøre verden til et litt bedre sted.

Jeg lar meg imponere av denne tilnærmingen til næringsvirksomhet.  Spesielt blir jeg imponert over Stormbergs åpenhet. De fleste vil kanskje tenke at Stormbergs åpenhet grenser mot det naive og kanskje det er riktig. Men etter å ha lest boka, og ikke minst fulgt Stormberg og Steinar Olsen på sosiale medier, konkluderer jeg med at åpenheten er en avgjørende forutsetning for å utøve samfunnsansvar på en troverdig måte. Bedriftens kommunikasjon med Kunder, beslutningstakere og publikum forøvrig på sosiale medier, tilfører bedriften impulser den ellers ikke ville fått og den eksponerer seg også for en kritikk (les: kvalitetssikring) som andre bedrifter ikke drar nytte av. Virksomheter som sliter med å få grep om en satsing på samfunnsansvar kan lære av Stormbergs åpne og transparente tilnærming til forretningsdrift. Det vil være en god begynnelse på å vise samfunnsansvar på.

Syretesten på om Stormbergs tenkning om forretningsdrift er bærekraftig vil komme etterhvert.  Men mye ligger til rette for at Stormberg kan få feire sitt hundreåsjubileum som Steinar Olsen har ambisjoner om.  Eierskapet er langsiktig, verdiene er tydelige, markedet er i vekst og etter alt å dømme er denne gjengen som jobber i et inkluderende arbeidslivsregime mer enn kompetente til å ri av stormene som måtte komme.

Gratulerer med boka og jeg ser fram til å skrive om hundreårsjubileet!  🙂

-go

One comment

  1. Tilbaketråkk: Ab imo pectore » Ti på topp i Mai

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: