Nådeløs og usminka

Når Åge Aleksandersen gir ut ny musikk forventer jeg klassisk, norsk rock levert rått og troverdig, gjerne sammen med skjøre ballader. Alltid samfunnsrefs. Alltid en hit for listetoppene.

Ikke alle Åges utgivelser har truffet innertier de siste årene. I min bok må vi tilbake til Levva livet (1984) for å finne Åge på sitt beste. Utgivelsene på 1990-tallet hadde ikke samme trøkk, hverken musikalsk eller tekstmessig, som de tidlige utgivelsene. Et høydepunkt var i 1997 da han gav ut albumet Fredløs der han tolket Bob Dylan i norsk språkdrakt. Låter som Æ skal gi dæ fred (Shelter from the storm) og Nederst på Karl Johan (Desolation Row) står seg svært godt i Åges versjon. Men det er 80-tallsklassikerne som Levva livet, Dains med mæ, Fire pils og en pizza som er blitt bautaer i norsk rock og med sanger som Rosalita, Eldorado, Va det du Jesus setter samfunnsrefseren Åge urettferdighet, skam og maktmisbruk på en rockeagenda det er umulig å være likegyldig til. Lys og varme fra 1984 satte ord på en hel generasjons håp og savn og da Åge fant sammen med Sambandet igjen på 2000 tallet har utgivelsene hatt fin stigning og Åge har funnet tilbake rockeren som et stort publikum lærte å like på 80-tallet. De siste par utgivelsene som To skritt frem (2005) og Katalysator (2008) er gode studioalbum med tankevekkende tekstmateriale og solid rock som leverer nesten helt inn.

Med denne ukas nyutgivelse Furet værbitt (2011) er Åge tilbake i godt slag. Hardtslående rock, utildekket samfunnsrefs og ballader leveres med nærhet og varme. Radiohiten Medvind setter standarden for plata – drivende rock der Åge og Sambandet virker å være i toppslag. Musikkvideon til Medvind viser fram en gjeng musikere som virker å glede seg til turne. Produsentjobben er overlatt til Kåre Vestrheim som har tatt lydbilde tilbake til et umiskjennelig Åge-format. Bandet er selvfølgelig Sambandet og lytterne får et gjenhør med Line Sofie, Åges Datter som synger duett med Åge på Treet.

Sterke sanger kommer som perler på en snor på denne plata. Voksen kjærlighet vises fram i Oss to og på Drittlei langer Åge ut mot galskap som de fleste av oss burde sagt fra om for lenge siden. Åge er ute i god tid med sanger for jula, men oppgjøret med selvgodheten i 24.12 tåler dagens lys også i april. Godfølelselåta Medvind er blitt en radiohit av dimensjoner og på La de små barn komme til meg tar Åge oss inn et univers som er fylt av alt annet enn godfølelse. Men Åge navigerer oss trygt gjennom krevende landskap, dog ikke uten at vi kjenner på smerten, gleden og motsetningene livet kaster på oss.

Jeg er svak for samfunnsrefsen som ligger dypt i rocken og Åge er blant de beste her til lands. Gjennom hele karrieren har han brukt musikken for å sette maktmisbruk og urettferdighet på dagsorden. Han er godt kjent med religiøse bilder, ord og vendinger tar oppgjør med kirkelige overgrep og fordømmelse nær sagt på kirkas egne premisser. Lytt godt etter på Drittlei, 24.12, La de små barn komme og Maria Magdalena fra den siste plata.

Åge er ikke for de lettskremte. Tekst og musikk er nådeløs og usminka. Noe annet ville ikke vært troverdig fra Norges ubestridte rockekonge.

-go

Her får gutta fra Senkveld seg sine 3 minutter i rampelyset med Åge og Sambandet:

One comment

  1. Tilbaketråkk: Ab imo pectore » #6 Alt vi veit

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: