Hemmeligheten bak Flexus

Foto: flexus.no

Jeg dagpendler til Oslo hver dag og gleder meg over #Ruter og NSB sine daglige overraskelser til oss pendlere. Til tider er pendlertilværelsen strevsom. Kjøreledninger, sporvekslere og signalanlegg virker å være hyppige kilder til forsinkelser og kanselleringer. Men skal vi være ærlige så er kollektivtilbudet i Oslo-området i ferd med å bli bedre. Transportøkonomisk institutt sin reisevaneundersøkelse rapporterer også at nordmenn reiser mer og mer kollektivt til og fra jobb.

Men det er et prosjekt som har ridd reisende, beslutningstakere og politikere i Oslo som en mare de siste årene. Billettsystemet Flexus har kostet så mye som kr 600 mill mer enn stipulert og virker vel fremdeles ikke helt etter hensikten. Pr 2011 er systemet på lufta, men det har vært betydelige problemer i prosjektperioden.

IT konsulent Ragnar Hoff – alias Espen Eckbo – gir oss her et skråblikk inn i arbeidet med å utvikle Flexus systemet.

One comment

  1. Tilbaketråkk: Tweets that mention Ab imo pectore » Hemmeligheten bak Flexus -- Topsy.com

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: