How deep is your sex?

(c) CC flickr.com/zawtowers

Gratulerer til Bjørgvinbiskopen Halvor Nordhaug med ny blogg – Halvorspraten. Og gratulerer til den norske kirke med en toppleder som beveger seg ut i bloggsfæren. Som Nordhaug sier på bloggen sin er bloggen en fin måte å møte mennesker som ‘tror og tviler og som han kanskje ikke vanligvis møter i kirken‘. Nordhaug er ikke redd for å gå inn i løvens hule. Under tittelen Usexy trekant bruker han sitt første blogginnlegg til å gå i rette med NRK-programmet Trekant.

Det er strålende at en leder i den norske kirke er på banen med aktuell kommentar om aktuelt tema. Mens samfunnet forøvrig har revet ned det ene tabuet knyttet til seksualitet etter det andre, har kirka ikke utviklet sitt eget syn på seksualitet i samme takt. Og i denne sammenhengen omtaler jeg ‘kirka’ som den hellige allmenne kirke og ikke bare Den norske kirke. Jeg snakker altså om hele kristenheten. Statskirka er ikke alene om å slite med dette temaet. 

Kirkas historie, der man har sett eksempler på seksuelle overgrep og maktmisbruk i Herrens navn, har gjort at mange mener at kirka ikke uttaler seg om seksualitet med troverdighet. Det er ofte et milevidt gap mellom ord og handling. Som en kommentar til Biskop Nordhaug sin blogg twitret Bjørn Eidsvåg at seksualitet er omtrent det siste kirkens folk skal uttale seg om. Mange er enig med Eidsvåg i dette, men å ikke delta i ordskiftet om seksualitet er en lite farbar vei for kirka om den ønsker å være en aktuell og relevant samfunnsaktør.

For å ha en troverdig stemme om seksualitet er det nødvendig at kirkas folk tar en god titt på kirkas egne holdninger, praksis og budskap om temaet. Man må ta tydelig avstand fra og oppgjør med overgrep og maktmisbruk, utvikle en forståelse om seksualitet som er tuftet på evangeliske prinsipper som kjærlighet, likeverd og valgfrihet, og pusse opp kommunikasjonen om temaet slik at den framstår i en språkdrakt og med begreper som vi kjenner igjen i 2010. Selvfølgelig skjer dette til en viss grad, og Nordhaugs blogg er kanskje et eksempel på dette. Men overgrepssakene i den katolske kirke er et eksempel på at man i mange kristne miljøer har langt å gå før gamle synder er gjort opp. Den norske kirkes litt ubekvemme håndtering av progressive prester som Einar Gelius (se tidligere blogginnlegg) viser at det skal lite til før seksualitet som tema blir veldig vanskelig å håndtere for kirkelige organisasjoner og miljøer.

Det er en vanlig misforståelse, både hos kirkas folk og hos andre, at mennesker som tilhører kirka er bedre mennesker enn andre. At de lykkes bedre, har færre karakterbrister eller at de rett og slett har færre svin på skogen – også når seksualitet er tema. Dette er feil. Det ville selvfølgelig vært fint om innsikten religionsutøvelse gir gjør en til et bedre menneske, og kanskje det finnes eksempler på det. Men jeg tror de fleste som velger å bekjenne seg til en religion gjør det fordi det gir en overbygning over livet som hjelper en til å leve med sine feil og skavanker. Man er ikke religiøs fordi man er et bedre menneske. Så når kirkas folk deltar i ordskiftet om seksualitet er ikke det som feilfrie besserwissere, men som vanlige mennesker som fremmer tydelige verdier. Denne erkjennelsen må både kirkas egne folk og folk utenfor det kirkelige fellesskapet gjøre.

Kristenheten trenger altså å rehabilitere sin kommunikasjon om seksualitet. Nullstille seg, ta et oppgjør og stake ut en ny kurs. Blogginnlegg som Nordhaugs er velmente innspill i debatten, men det blir også hjelpeløst. Nordhaug introduserer begrepet ‘dybdesex’ som et betegnelse på seksuell aktivitet innenfor trofaste rammer med samme partner over tid. Dybdesex har fått oppmerksomhet på twitter de siste dagene og med rette. Det er et begrep som jeg tror mange vil assosiere til helt andre ting enn sunn seksuell aktivitet mellom likeverdige, samtykkende partnere. Men blogginnlegget til Nordhaug er bedre enn nyordet han kom opp med. Kanskje er ordsnekkeriet nettopp et eksempel på at kirkas folk må tenke annerledes omkring kommunikasjon. At biskopen blogger om temaet er kanskje et eksempel på at kirkas folk nettopp tenker nytt.

Som mann, ektefelle og ikke minst far til tenåringer ønsker jeg kirka velkommen i ordskiftet om seksualitet. Norsk Luthersk Misjonssambands informasjonsjef, Espen Ottosen (@eottosen), er et eksempel på en tydelig stemme i det offentlige ordskiftet. Han kommuniserer godt, er uredd og har tydelige standpunkt. Jeg deler ikke alltid hans syn, men debatten om seksualitet er for viktig til at vi ikke får fram stemmer som Ottosen og Nordhaug.

NRKs Trekant er en lissepasning til samtaler om seksualitet både i det offentlige og private rom og kirkas folk bør delta. Men da må det tas et tydelig oppgjør med overgrep og maktmisbruk og utvikles en forståelse og kommunikasjon om seksualitet som lar seg forstå. Ordskiftet trenger mer dybde enn Trekant bød på, men kirka må bidra med mer enn dybdesex.

-go

2 comments

  1. Tilbaketråkk: Tweets that mention https://lisle.no/geirolav/2010/how-deep-is-your-sex/ -- Topsy.com

  2. John J.

    Tja.

    Jeg tenker at det er litt symptomatisk for «Kirken» at menn som Ottosen primært er kjent for moralisme. Jeg kjenner Ottosen kun fra TV, Aftenposten og Twitter, og i de sammenhengene er det forsvinnende lite evangelisering. Er det ikke homo, så er det porno og sex. Noe å tenke på for informasjonssjefen i Norges største misjonsfirma.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: