Død mus pedagogikk

licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 France

Jeg har vært på foreldresamtale i barnehagen der 3-åringen går. Der ble jeg introdusert for en, for meg, ny retning innen pedagogikken – ‘Død mus pedagogikk’. Min 3-åring er heldig. Hun går i en barnehage der hun blir tatt godt vare på av svært kompetente og imøtekommende voksne. Foreldresamtalen var godt forberedt og foreldrene er nå godt orientert om 3-åringens gjøren og laden i barnehagen.

Men det var ikke Irene og hennes utmerkede kollegaer i barnehagen denne bloggposten skulle handle om. Det var altså denne retningen innen pedagogikk som er ny for meg – ‘Død mus pedagogikk’. Et raskt søk på Google viser at begrepet faktisk beskrivet en retning – eller et fenomen- innen pedagogikk. Bloggeren og twittreren @kubonden beskriver det som når man lager et opplegg for å lære elevene noe, men oppdager de feks. en død mus er den døde musa som får all oppmerksomhet. Jeg kan levende forestille meg at en død mus ville tiltrekke seg oppmerksomheten til min 3-åring, nær sagt samme hva alternativet hadde vært.

Død mus pedagogikk er mer utbredt enn man skulle tro. I politikken, for eksempel, er fenomenet svært utbredt. Det nylig avholdte landsmøtet til Fremskrittspartiet gir et eksempel. Partiet som i lang tid har bygget seg opp og forberedt seg på makt, haltet i starten på oppløpet til det som skal bli en valgseier i neste års kommunevalg og stortingsvalget i 2013. Partiet som systematisk har forberedt seg på å innta politisk makt ved utvikle en sterk, politisk organisasjon, gjort partiprogrammet mer ‘main-stream’ og utviklet et knippe med svært gode politikere fikk plutselig øye på en ‘død mus’. For FrP kom den i form av bompenger, og med ett var hele FrP opptatt av bompengene. Ønsket om å framstå kompromissvillig og i stand til å dele politisk makt, ble ofret til fordel for en maktdemonstrasjon av ‘bompengemotstanderne’. Den erfarne og kompromissvillige politikeren Søviknes ble ettertrykkelig satt ut av laget.

Ledere på alle nivåer kommer over død mus hele tida. Jeg har gått i fella selv. Når man skulle holdt fokus på langsiktig, strategisk ledelse, dukker det plutselig opp en konflikt, en kjepphest eller en, tilsynelatende, gylden anledning som får alt fokus. Ørkesløst fokus på konflikten, egoistisk dyrking av en kjepphest eller ukritisk adopsjon av en ‘god ide’ får urimelig mye . Det lange fokuset forsvinner til fordel for kortsiktige digresjoner.

I den utmerkede barnehagen til min 3-åringen bruker de ‘død mus pedagogikk’ for å benytte mulighetene. En slags planlagt improvisering som gjør at barna lærer og opplever, mens de overordnede læringsmålene for barna ivaretas allikevel. Den kunsten bør både politikere og ledere lære seg.

-go

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: