Profil, arenaer og verktøy – min strategi for sosiale medier

Hvilken sosial media plattform skal jeg velge

Det krever sin mann eller kvinne å holde seg orientert i bloggverdenen. Skal en holde seg med oppdatert profil på diverse sosiale medier, krever det betydelig innsats. For ikke lenge siden var NRK, Aftenposten og et par tabloidaviser den primære, og kanskje tilfredstillende, kilder til nyheter og kommentarer. For de spesielt interessert hadde man smalere aviser som f.eks. Klassekampen for utfylle bildet. De internasjonalt orienterte hadde f.eks. BBC å gå til for kvalitetsjournalistikk.

Idag er leverer tradisjonelle nyhetskildene kun en brøkdel av det totale nyhetsbildet. Internett har senket terskelen for å publisere og fagpersoner over hele verden bidrar til det totale kunnskapsbildet som finnes tilgjengelig. Gjennom internett blogger kan ‘vanlige’ personer – lekfolk – kan dele mer eller mindre kvalifiserte, men alltid engasjerte, meninger og ytringer. Internett har levert et mer nyansert mediebilde til flere mennesker. Dette er en god ting.

Men det koster å holde seg med en gjennomtenkt profil i sosiale medier. Det koster tid, det krever gode verktøy og knallhard prioritering.

Jeg har vært aktiv på epost fra 1986 og startet min karriere som bruker av verdensveven – world wide web – fra omtrent samme dato. Jeg er ingen ‘early adopter’ –  jeg ble etablerte min Facebook profil i 2008. Det var i forbindelse med jobbskifte i 2009 jeg fant at jeg ønsket en mer gjennomtenkt profil på internett. Dels fordi jeg ønsket å delta i meningsutvekslingen der ute og dels fordi min profil framsto som uklar og tilfeldig når man f.eks. googlet navnet mitt.

Så her er en kort oppsummering av hvilke valg jeg har gjort for å holde meg oppdatert på nettet og opprettholde en tydelig profil på nettet.

Profil
Som innbygger og deltaker i ‘cyberspace’ kan man velge et utallige forskjellige profiler for seg selv. Skal man være anonym? Skal men velge ironi, satire som sin form? Skal man fronte en sak eller fagfelt? Skal man innta rollen som generell samfunnskommentator?

Jeg har valgt å framstå med fullt navn, men jeg utleverer ikke familien og publiserer ikke navn og bilder av familiemedlemmer på nettet. Videre har jeg valgt å stå fram med arbeidsgiver og mine viktigste frivillige verv og aktiviteter. Jeg kommenterer og blogger om saker av generell karakter, men fokuserer på norsk politikk (har også en interesse for amerikansk kultur og politikk), aktuelle nyhetssaker og saksområder knyttet til mitt profesjonelle liv, frivillige engasjement og interesser (f.eks. menighet & religion, nødhjelp & bistand, CSR, fotball, langrenn). Jeg forventer å ikke å forandre verden, men forventer å hente inspirasjon og mye læring fra å delta i ordskiftet.

Forskjellige sosiale medier Foto: Brian Solis, publisert under en Creative Commons navngivelse 2.0-lisens.

Arenaer
Internett er fullt av arenaer der en kan utfolde seg. Skal man være tilstede på disse med en viss kvalitet, må man prioritere. Jeg har valgt å være tilstede på følgende arenaer:

  • Facebook
    På Facebook er jeg i all hovedsak privat. FB er et sosialt nettverk der jeg relatere til andre som privatperson, ofte på et personlig nivå. Det er ikke her jeg knytter relasjoner til kollegaer, forretningsforbindelser, etc. Jeg har streng kontroll på personverninnstillingene i FB og jeg tillater at familien presenteres med navn og bilder. FB er også en viktig distribusjonskanal for bloggprofilen min.
  • Blogg ‘ab imo pectore‘- geirolav.lisle.no
    Bloggen er min vindu til verden. Her blogger jeg om ting som opptar meg, respondere på ting jeg leser og opplever og inviterer til å delta i ordskiftet med meg. Jeg opptrer med fullt navn og er den jeg er. Du finner ikke navn og bilder av familien på denne siden.
    Kanskje aller viktigst – jeg vedlikeholder en omfattende liste med blogger – en bloggroll –  jeg følger med på jevnlig.
  • Twitter
    Twitters mikroblogging tjeneste er stedet jeg relaterer løpende med andre ‘cyberworld’ aktører. En arena for utveksling av informasjon, kunnskap og diskusjon. Twitter er rik på kunnskap. Twitter er også et utmerket arena for å knytte nye bekjentskaper. Twitter er også en viktig arena for å distribuere egen blogg. Jeg blogger ofte om natta og Twitter får gjerne to oppdateringer med lenke til nye bloggposter – en om natta og en om dagen. På den måten når jeg forskjellige målgrupper.
  • LinkedIn
    På LinkedIn opprettholder jeg min profesjonelle profil. Her holder jeg CV og kompetanse oppdatert. Knytter kontakter og relasjoner med kolleger, forretningsforbindelser, søker jobber etc. LinkedIn er utmerket for å søke etter folk med særskilt kompetanse eller innehar spesielle roller og stillinger. Jeg distribuerer også bloggen min gjennom LinkedIn.

Dette er i hovedsak mine arenaer. Mange er prioritert bort og noen nye er i ferd med å etablere seg. Jeg utforsker nå det norske nettstedet www.underskog.no og jobber med å finne en god arena for å drive fotoblogging – kanskje jeg velger egen blogg for dette eller benytter www.flickr.com eller andre for dette. Jeg er også på www.youtube.com og lytter til musikk gjennom Spotify

Verktøy
For å holde seg oppdatert og relevant på arenaene ovenfor er det nødvendig å ta i bruk noen verktøy. Her er de viktigste.

  • iPhone
    Apples unike smarttelefon er uunværlig. Fra den blogger jeg, holder meg oppdatert på andres blogger, leser nyheter og holder Facebook og Twitter oppdatert. Uten iPhone ville livet på sosiale medier vært svært vanskelig. Det finnes mange alternativer til iPhone, men det viktigste med iPhone er at den virker. Hverken mer eller mindre.
  • WordPress
    Uunnværlig bloggeplattform som er gratis. Jeg benytter WordPress temaet ‘Crybook’, men vil nok endre det til noe mer magasin-aktig etterhvert. WordPress har også en iPhone applikasjon som gjør jobben.
  • Google reader
    Jeg benytter Googles RSS leser for å holde meg oppdatert på andres blogger og nyheter. Med denne får jeg enkelt oversikt og nye publiserte artikler og blogger. Helt umulig å klare seg uten.
  • iNewsreader
    På iPhone benytter jeg iNews RSS reader. Denne synkroniseres med Google reader. Det er tilsynelatende unødvendig å bruke en tredjeparts RSS leser når jeg allerede benytter Google. Men iNews reader har bedre funksjoner for å dele innhold på Facebook og Twitter enn Google. Derfor iNews.

Dette var en kort oppsummering. Har du tips til nye verktøy som er bedre enn de jeg bruker eller måter jeg kan forbedre min ‘Internett strategi’ på, så kommenter gjerne. Jeg er alltid åpen for nye måter å delta i aktuelle og relevante fora på internett. Men det må være nyttig eller morsomt, og det må la seg kombinere med mitt virkelige liv.

Som du skjønner har jeg gitt opp å være mer enn meg selv. WYSIWYG.

-go

4 comments

  1. Gunnar J

    Tidlig ute… mail og Internett fra 1986!

  2. Torbjorn

    ser at du har funnet ett magasin tema fra wordpress, liker det, bruker du wordpress.com, eller .org?

  3. Hei Torbjørn,
    Det nye WP temaet heter Arthemia og er lett å finne på nettet.

    Jeg bruker hverken .org eller .com. Hjemmesiden driftes hos den norske leverandøren Servetheworld.net. Drifting av WP gjør jeg selv.

    Ha en bra dag fortsatt!!

    -go

  4. Ulinka

    Jeg har et blogginnlegg på http://ulinka.wordpress.com om LinkedIn, så kom jeg over din blogg og ser at du har mye kunnskap om dette.

    Kommenter gjerne 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: