'I can take your money', svarte hun og dro opp en iPhone fra UGGsene sine

Forrige uke besøkte jeg Apple butikken på Fifth Avenue, New York. For en nyfrelst iPhone fan var det mest for å oppleve litt av Apple-magien, men også for å kjøpe et nytt skin – en ny frakk – til iPoden til dattera mi. Etter en snau halvtime i kjelleren på hjørnet av Central Park forsøkte jeg å finne kassa slik at jeg kunne få betalt for Appleproduktene som hadde funnet veien til handlekurven min. Litt forvirret spurte jeg en av de (mange) blåkledde Apple medarbeidere hvor jeg kunne finne kassa slik at jeg kunne betale for meg.

‘I can take your money’, svarte hun og dro opp en iPhone fra UGGsene sine. Hennes iPhone var utstyrt med strekkode- og kreditkortleser. 18-åringen scannet varene mine, dro kredittkortet mitt og sendte meg kvitteringa på epost. Det tok ca 20 sekunder og jeg hadde ikke stått 1 minutt i kø.

For en enkel gutt fra Manglerud var handleopplevelsen på 5th Avenue revolusjonerende nok. Men Apple har stått for større endringer kjøpsmønstre og handleopplevelser. Innføringen av iTunes i 2001 og seinere AppStore for iPhone og iPod Touch i 2008 har dramatisk endret distribusjon og salg av bl.a. musikk, videoer, lydbøker og programvare. Apple har tatt kontroll over og, ikke minst, tjener penger på flere ledd i verdikjeden fra opphav til forbruker. Apple mottar f.eks.  30% av alle inntekter fra salg av programvare i AppStore. Suksessen er dokumentert. Den 24. februar annonserte Apple at 10 millarder sanger er lastet ned fra iTunes Store. Nedlastninger fra AppStore har passert 3 milliarder – det finnes pr idag over 150000 programmer som kan lastes ned. Apple har lykkes med å skape en løpende inntektsstrøm uløselig knyttet til sine produkter. Ingen andre hardware produsenter har klart det i samme grad.

Apples suksess har kommet på tross av at selskapet tvinger brukeren inn et ganske stramt, monopolistisk regime. Brukeren kan ikke velge hardware fra andre leverandører. AppStore leverer programvare bare til iPhone/iPod. Så hvorfor har forbrukere, som vanligvis kan være ganske troløse, gitt Apple denne fantastiske suksessen. Jeg tror svaret er enkelt: Applepakka virker.

Etter mange frustrerende år med Windows Mobile telefoner fra arbeidsgiver skulle jeg i ifjor høst for første gang velge telefonplattform selv. Skulle jeg fulgt mine idealer om fri konkurranse, åpen kildekode, etc. ville jeg valgt HTCs Hero telefon på Googles Android plattform. Men jeg valgte på iPhone fordi mange nok av mine venner anbefalte det. Og det er nå kun en grunn til at jeg er en entusiastisk iPhone bruker: Den virker. Den har ikke flest funksjoner eller flest valgmuligheter. Men den virker.

Så da er vel oppskriften klar for alle som vil lykkes med å lage nye forretningsmodeller ved hjelp av ny teknologi. Det er ikke nok å utvikle nytt image, ny teknologi, nye produkter. Det er ikke nok å utstyre ekspeditører med kasseapparat i designerstøvler. Hele pakka må virke.

Pass på at det virker.

-go

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: