Dyr moro eller suksessoppskrift?

Redd Barna samler inn penger til sine prosjekter gjennom 'Rød nese dagen'

Redd Barna samler inn penger til sine prosjekter gjennom 'Rød nese dagen'

Jeg gratulerer Redd Barna med ‘Rød nese dagen 2009’ og håper organisasjonen lykkes med konseptet.

Redd Barna har, sammen med TV3, importert innsamlingskonseptet Red Nose day (RND) fra England/Irland og gjennomfører den første aksjonen i disse dager med en stor TV sending på TV3 på søndag kveld. Konseptet er godt innarbeidet i bl.a. England og Irland og genererer betydelige beløp til organisasjonen Comic Relief. Et kjapt blikk på hjemmesiden til RND viser at konseptet har samlet inn mer enn £80 mill i England/Wales i 2009. Det er et betydelig beløp.

Bruk av humor, tøys og tull i innsamlingsøyemed er et forholdsvis nytt fenomen i Norge. Unicef gjennomførte sin humorkveld tidligere i høst og vervet drøyt 5000 nye faddere til sine programmer. Forøvrige har norske innsamlingskampanjer handlet om lange TV sendinger, kultur og sirkus. Å innføre litt humor og galskap er på tide. RND mobiliserer bredt, motiverer lokale lag og foreninger til galskap og pengeinnsamling. En 2009 versjon av ‘brød og sirkus’.

Faren er at det blir bare galskap. Skal en dømme etter omfanget av annonsering i forkant investeres det betydelige beløp for å skape oppmerksomhet om kampanjen. Det er fare for at overskuddet i 2009 blir minimalt, og at evt. overskudd kommer i påfølgende år. Det får vi se når kampanjen er gjennomført.

RND har dokumentert suksess i andre land og det er grunn til å tro at det kan lykkes i Norge også. Jeg gratulerer Redd Barna med kampanjen. Det norske innsamlingsmarkedet har godt av at noen går nye veier. Men kostnader må stå i et ansvarlig forhold til inntektene.

Jeg kjøper meg nese.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: